View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
js6033 -
|
Posted: Thu Dec 01, 2005 4:04 pm Post subject: Urlencoded URLs with ÅÄÖ |
|
|
I run Abyss Web Server X1 (v 2.0.6) on my WinXP with SP2 (swedish language) as a personal webserver. When I use this urlencodes URLs:
http://192.168.123.10/cgi-bin/smog/index.php?Sm%E5tt_o_Gott, I get the Error 404: Not found.
I had an older Abyss webbserver before on a Win2000 and had the same error. When I uppgrade to the new Abyss server the error disapear and my pages works well. But now when I use WinXp the error is coming back.
Any suggestions to solve the problem??
/Jonny |
|
Back to top |
|
 |
cmxflash -
|
Posted: Fri Dec 02, 2005 7:53 am Post subject: |
|
|
1. /cgi-bin/ existerar normalt inte i Abyss webserver.
2. Eftersom du får felet 404 betyder det att servern inte kunde hitta sidan, och därför har det inget att göra med ÅÄÖ eller inte. Testa att ändra adressen till sidan. |
|
Back to top |
|
 |
js6033 -
|
Posted: Fri Dec 02, 2005 12:13 pm Post subject: |
|
|
Sidan finns. Den heter alltid /index.php. Jag använder CMSimple från http://www.cmsimple.dk/ och den använder alltid sidan index.php och sedan väljes de olika sidorna som skall ut till webbläsaren med parametern efter /index.php?
Döper jag sidorna till namn med åöä fungerar det inte, men använder jag inte åöä fungerar det utmärkt. Har även frågar på CMSimple's forum och de påstår att servern inte klarar typ ?Sm%E5tt_o_Gott URL'er. Det funkade i W2000 när jag uppgraderade till Abyss Web Server X1 (v 2.0.6). Men här i WinXP funkar det inte. Kan det vara något med teckenhantering i WinXP?
/Jonny |
|
Back to top |
|
 |
cmxflash -
|
Posted: Fri Dec 02, 2005 6:56 pm Post subject: |
|
|
Testa att byta åt Ået mot "%C3%A5". |
|
Back to top |
|
 |
js6033 -
|
Posted: Sun Dec 04, 2005 4:01 pm Post subject: |
|
|
Om jag byter i anropet i URLrutan så går det igenom webbservern för jag får att svar från själva applikationen att sidan inte finns.
Error 404: Not found
Error 404: Not found on line 198
Dessa felmeddelanden är inte från webbservern uten de skapas i applikationen men har samma innehåll som från webbservern, Error 404, osv.
Provade just, allt är mitt fel. När jag bytte åäö i texten mot ä osv gick det bra. Något att tänka på när jag skriver i applikationen.
/Jonny |
|
Back to top |
|
 |
cmxflash -
|
Posted: Sun Dec 04, 2005 4:46 pm Post subject: |
|
|
M'kay, orka ens ha ett färdignerladdad system. Bättre att skriva allt själv i PHP, man får mer kontroll då :>. BTW, mina script som tar emot grejer via GET fungerar skitbra med Abyss. Är troligen dina PHP-filer som inte riktigt vill fungera. I annat fall kan du ju testa med Apache och se om det fungerar. |
|
Back to top |
|
 |
|